Ce impact a avut Covid 19 și cum se creionează viitorul pentru piața L&D


Ce impact a avut Covid 19 și cum se creionează viitorul pentru piața L&D –  rezultatele studiului despre dezvoltarea personală pe timp de criză   -- de Revista Cariere   Trei sferturi dintre compa nii au fost afectate de criza generată de pandemia...

Ce impact a avut Covid 19 și cum se creionează viitorul pentru piața L&D –  rezultatele studiului despre dezvoltarea personală pe timp de criză

 

-- de Revista Cariere

 

Trei sferturi dintre companii au fost afectate de criza generată de pandemia Covid 19, în special prin mutarea activității în format work from home, de la distață, prin instrumente de videoconferință și colaborare online. Cele 18% dintre companii pentru care criza nu a adus schimbări esențiale și cele aproximativ 5% pentru care a avut un impact pozitiv au peste 1.000 angajați și sunt din industrii precum IT&C, HR – Recrutare, Servicii și Utilități.

Acesta este rezultatul unui studiu realizat de Bittnet Training și Equatorial, împreună cu Revistele CARIERE și HR Manager, în perioada 8 – 22 aprilie 2020, și care a avut 128 respondenți, companii cu sediul în România, dintr-o varietate de industrii și de diferite dimensiuni. Studiul a vizat impactul COVID-19 asupra proceselor de învățare și dezvoltare personală adresate angajaților din cadrul companiilor locale și multinaționale.

Dintre respondenți, 18.75% își desfășoară activitatea în Educație/Training, 13.28% în IT&C și Producție, 8.59% lucrează în Automotive și 7.81% în Management – Consultanță. 26.56% reprezintă companii mari cu peste 2.000 angajați, 25% sunt companii mici, antreprenoriale, cu 0 – 50 angajați, 17.18% lucrează în companii care au între 201 – 500 angajați. 12.5% au între 1.001 – 2.000 angajați și 7.81% sunt companii cu 501 – 1.000 angajați.

Așadar, eșantionul este format preponderent din oameni care lucrează în companii mari și foarte mari, 64% dintre aceștia derulându-și activitatea în firme cu peste 200 salariați.

40.62% dintre persoanele care au participat la studiu se ocupă dedicat de partea de learning și dezvoltare a angajaților din companii, 32.81% își desfășoară activitatea în resurse umane și 22.65% au alte funcții în companiile în care lucrează (cei mai mulți în poziții de management, managing partners sau owneri de business).

”Înghețarea” bugetelor de training

În ceea ce privește procesele de educație, este o altă concluzie a sondajului, cele mai multe companii derulează în prezent doar proiectele esențiale, restul fiind amânate pentru ultimul trimestru al anului. Doar o cincime dintre companii au ales mutarea învățării în format online și adaptarea conținutului perioadei actuale.

Desigur, există și îngrijorări specifice momentului, ”înghețarea” bugetelor de training, reticența angajaților pentru programe de învățare live-virtual fiind două din cele mai comune.

Concret, majoritatea respondenților se confruntă cu provocări legate de menținerea proceselor de training și dezvoltare a angajaților, întrucât 50% dintre respondenți au declarat că au avut sau vor avea bugetele pentru programele de training înghețate pe toată durata crizei. 31% dintre respondenți au susținut că aceste programe nu sunt o prioritate pentru management, în timp ce 23% s-au confruntat cu reticența angajaților față de programele de training online sau live-virtual. Cu toate acestea, doar 26,5% dintre companii au oprit complet programele de training, 47%, continuă cursurile, iar restul respondenților au decis să amâne aceste activități pentru a doua jumătate a anului 2020.

Dezvoltarea abilităților de muncă la distanță și transformarea ”work from home” într-o alternativă viabilă

Raportat însă la prioritățile din această perioadă, respondenții au evidențiat ca fiind cele mai importante: managementul la distanță, abilitățile de muncă la distanță, leadership în criză și programele de re-skilling și up-skilling. Din perspectiva metodelor de învățare utilizate, cei mai mulți au apelat la training-urile/webinariile live- virtual și la platforme de e-learning care sunt apreciate ca fiind mai puțin eficiente decât învățarea clasică, în sala de curs.

Dacă este ceva ce companiile vor păstra după acestă perioadă de lucru la distanță și izolare socială, în mod cert va fi dezvoltarea abilităților de muncă la distanță și transformarea opțiunii de ”work from home” dintr-un beneficiu într-o alternativă viabilă la care angajații să apeleze, a mai reieșit din interpretarea rezultatelor.

În concluzie, munca de la distanță nu va mai fi un beneficiu extra salarial și cel mai probabil, va deveni un nou mod de derulare a activității în multe companii, fiind a doua cea mai populară soluție ce va fi păstrată în rândul companiilor (68%). Extinderea și accelerarea competențelor digitale se află și ea în rândul acțiunilor preferate de respondenți pentru a fi păstrată după criză (61%). Deloc surprinzător, va scădea ponderea interesului pentru webinariile live- virtual, doar 38% dorind să le mențină post criză. Cererea pentru programele de e-learning (36%), dar și a trainingurilor despre folosirea instrumentelor de lucru la distanță (23%) se preconizează, de asemenea, că va scădea, întrucât majoritatea angajaților așteaptă cu nerăbdare reluarea activităților sociale în cadrul companiilor lor, inclusiv participarea la traininguri și experiențe de învățare în format live.

”Până la urmă, ne rezumăm la a ne adapta mai bine la schimbări, la a ne oferi mai mult timp pentru adaptare și a fi deschiși să acceptăm noul, să avem deschidere individuală spre dezvoltare și o autonomie a învățării. Vorbim de o adaptare atât a celui care învață, cursantul, dar și a celor care conduc procesul de învățare, furnizorii de educație. Sunt necesare instrumente specifice învățării și comunicării online, care să suplinească lipsa interacțiunii dintre cursanți, dar și o bună pregătire a celor care fac transferul de cunoștințe astfel încât să îi mențină engaged pe participanții la curs de la început până la final. Să ne concentrăm mai mult pe învățare experiențială, memorabilă, gamificarea fiind o opțiune care începe să fie luată în considerare de tot mai multe companii după perioada de criză”, conchid inițiatorii studiului.

Rezultatele studiului le găsiți integral AICI.

Nu pericolul unui al doilea val de îmbolnăviri va afecta piața de L&D, ci presiunea din business

”Așteptarea noastră a fost să avem minim 100 de repondenți, așa că depășirea cu 30% a țintei ne-a bucurat”, a precizat pentru CARIERE, Dan Berteanu, CEO Bittnet Training și VP of Education în cadrul Bittnet Group. Faptul că inițiativa a reușit să convingă într-o perioada extrem de agitată și încărcată emoțional un număr mare de profesioniști în L&D, consideră el, arată nevoia de informație relevantă care există în piață. Așadar, corelând răspunsurile din chestionar cu pespectivele din diferitele evenimente pe care le-a organizat sau moderat în ultimele 6 săptămâni crede că imaginea descrisă în studiu este reprezentativă pentru funcțiunea de L&D.

Dan Berteanu, CEO Bittnet Training și VP of Education

Conform inițiatorului studiului, impactul a vizat în principal scăderea productivității și creșterea stării de anxietate în rândul angajaților. Și chiar dacă sentimental a fost că ”muncim mai mult”, performanța nu a crescut proporțional. Impact negativ de 75% pare mult la o prima vedere, apreciază, dar era destul de previzibil având în vedere că sunt puține domenii de activitate care pot fi potențate de o criză de acest tip: ”Anticipăm că piață de L&D va avea o scădere de minim 40% în acest an și că va suferi transformări semnificative de structura. Multe organizații își vor reconsidera poziția față de livrarea virtuală cu trainer (vILT- virtual Instructor Led Training) văzând că poate fi o alternativă viabilă și de impact de training”.

Cum s-ar traduce în realitate/în activitatea efectivă acest impact? În majoritatea companiilor a scăzut cererea și, pe cale de consecință, veniturile. În plus, domenii întregi de activitate au fost puse în imposibilitatea de a face business (turism, fittness, artă și cultură, evenimente, etc) sau au fost nevoite să adopte soluții de ”avarie” pentru a evita falimentul (restaurante, transport etc), explică specialistul.

În plus, subliniază el, nu pericolul unui al doilea val de îmbolnăviri va afecta piața de L&D, ci presiunea din business. Așa că, pe termen mediu, apreciază că oamenii nu vor avea timp să participe la proiecte de L&D, concentrându-se mai degrabă să ”salveze” rezultatele din 2020.

Ce schimbări permanente va aduce această criză, chiar și după ce pandemia va fi trecut? ”Sper că această criză să ne facă să realizăm că învățarea și dezvoltarea sunt procese care trebuie să continue pe tot parcursul vieții”, spune Dan Berteanu, făcând referire la un studiu McKinsey, care relevă că, în 2018, doar 7% din români au fost implicați într-un proiect de învățare continuă: „Criza actuală dovedește cât de important este să învățăm să folosim tehnologia, pentru a fi mai productivi, mai conectați, mai creativi și mai inteligenți. Franklin spunea că investiția în cunoaștere furnizează cea mai mare dobândă, dar la noi prea multe companii eșuează în a construi proiecte de învățare continuă în rândul populației active. Doar 7% dintre români au fost implicați într-un asemenea proces în 2018. De 6 ori mai puțini decât cehii, polonezii sau ungurii și de 8 ori mai puțini decât belgienii, germanii sau suedezii. Această stare de fapt nu mai poate continua. Sper ca angajații români să-și asume responsabilitatea pentru dezvoltarea personală și că va fi evident pentru toate companiile din România că trebue să investească în educația digitală a angajaților”.

Vor fi schimbări!

Cunoscut și apreciat trainer pe piața de L&D, Madi Rădulescu, Executive Coach (PCC) și Managing Partner al companiei MMM Consulting Intl, confirmă rezultatele studiului. ”Ne-a afectat, ca pe toate companiile de consultanță și trainig. Mare parte din proiectele noastre au fost amânate, unele pe iunie-iulie, altele pe toamnă. La cele din iulie ne uitam cu jmătate de ochi așa, pentru că, mai mult ca sigur, vor fi și ele amânate pe august- septembrie. Vom converti ceva în online, ce se poate converti. Așadar sunt recunoscătoare pentru fiecare proiect care ni s-a păstrat în calendar și asteptăm să vedem la fiecare dintre clienții noștri care va fi politica pe care o va adopta”.

Deși nu funcționează cu motoarele la maxim, ultimele două luni au fost intense, pentru că, spune Madi Rădulescu, trecerea de la sala de clasă în mediul online a presupus un efort considerabil pentru adaptare, între cele două medii de lucru fiind o diferență foarte mare în ceea ce privește suportul de curs, interactivitatea, exercițiile, dinamica. În plus, și pentru traineri e mult mai greu, sunt mai puțin eficienți și asta deoarece, în online cursurile trebuie comasate într-o perioadă de timp mai scurtă, ceea ce ce scade automat și productivitatea. Se simte nevoia de apropiere fizică, cerifică Madi Rădulescu, dar eficiența și calitatea cursurilor depinde foarte mult și de abilitățile și de carisma trainerului, precum și de capacitatea lui de a ține oamenii conectați.

Viitorul îl vede amestecat, ”va trebui să fim capabili să funcționăm în online, să ne livrăm foarte bine intervențiile în online, să nu confundăm webinariile și workshop-urile online cu e-learningul. Cred că se va păstra o proporție mare de a combina lucrul online cu lucrul față în față. Probabil vom păstra în online tot ce ține de concepte, se bazează pe dezbatere și reflecție, și vom duce în sala de training interacțiunea, dinamica, experențialul. Va fi o combinație”. De asemenea, coaching-ul va fi din ce în ce mai mult online, chiar dacă, apreciază din propria experiență trainerul, până acum clientul român prefera coachingul față în față. Acum încep să se obișnuiască cu coaching online. Vor fi schimbări, a subliniat ea.

Madi Rădulescu, Executive Coach (PCC) și Managing Partner al companiei MMM Consulting Intl.

Dar schimbările nu se vor fi evidente după 15 mai, a atras atenția Madi Rădulescu, pentru că, și dacă unele companii vor relua lucrul, nu vor porni trainigurile instant, mai ales că, la acest moment, nu e clar dacă trainingul este un eveniment care să poată fi organizat: ”Mai sunt lucruri de clarificat și vin și concediile. Probabil că un termen mai realist pentru industria noastră ar fi 1 septembrie”.

La acest moment, din punct de vedere financiar, criza nu se resimte prea acut, estimează trainerul, dar perspectiva nu e tocmai bună, căci, știe din piață, sunt companii care au înghetat bugetele. Deci, cu trecerea timpului, va fi o problemă: ”Bănuiesc că cel puțin jumătate din companii vor lua decizia de înghețare. E o reacție previzibilă, o cunoaștem de la criza trecută, dar sunt și compamnii lovite de criză si atunci sigur vor îngheta bugete. Mă aștept la o reducere poate la jumătate a activității pentru urmărul an. Deși nevoia de training e mai mare decât înainte. E o nevoie accelarată de învățare și adaptare la schimbare, de întărire a rezistenței emoționale, a leadershipului. Ce am experimentat noi în ultimele 2 luni nu a fost de imaginat… companiile inteligente vor acționa în consecință”.

 

 

Articol publicat initial in Revista Cariere

Vrei să primești informații relevante despre coaching?