Ieşi cu echipa în team building? Fă-o cu sens!


Că tot veni vara, încep team building-urile. Printre sărbători legale, combinate cu un weekend mai lung, printre bugete de mijloc de an şi revizuiri de obiective, o ieşire cu echipa în team building face întotdeauna bine. Opiniile sunt împărţite în legătură...

Că tot veni vara, încep team building-urile. Printre sărbători legale, combinate cu un weekend mai lung, printre bugete de mijloc de an şi revizuiri de obiective, o ieşire cu echipa în team building face întotdeauna bine.

Opiniile sunt împărţite în legătură cu team building-urile.

Pe lângă experienţa personală în organizarea şi coordonarea unor astfel de evenimente, din prisma căreia scriu acum, să ne uităm puţin şi la beneficiile, dar şi la limitările unor astfel de evenimente şi să trecem în revista câteva perspective despre cum putem optimiza aceste experienţe.

La nivelul oricărei organizaţii, aş pune pariu că în 100% din cazuri, li se vorbeşte oamenilor de importanţa lucrului în echipă, ce beneficii creează colaborarea şi cooperarea, ce înseamnă o echipă performantă şi cum se traduce în viaţa de zi cu zi spiritul de echipă. Toate bune şi frumoase până când aceiaşi manageri insistă asupra obiectivelor individuale, de multe ori concurenţiale şi în conflict unele cu altele, punând pe locul doi orice fel de acţiune comună.

Presiunea rezultatelor generează, de multe ori, anxietate legată de posibilitatea realizării obiectivelor şi asta sabotează uşor, vizibil sau nu, tot ceea ce pledăm în privinţa lucrului în echipă. Şi mulţi manageri îşi închipuie (în bună credinţă, nu plasez vreo intenţie negativă aici) că o ieşire de echipă în care oamenii se simt bine, fac exerciţii în aer liber, fac un chef pe seară la foc de tabără, va reduce din impactul stresului de zi cu zi şi va rezolva multe din tensiunile care se acumulează între oameni. Parţial adevărat.

Sunt alţi manageri care gândesc că este inutil şi că toate aceste evenimente mănâncă un buget important care ar putea fi utilizat pe lucruri mai stringente care necesită obţinerea rezultatelor. Într-adevăr, o ieşire de o zi sau două implică nu numai costurile evenimentului, ci şi lipsa de la birou, costul operaţional, eventuale întârzieri ale unor lucrări care ar putea să nu fie delegate corespunzător sau rezolvate la timp. Parţial adevărat.

Care este realitatea din teren?

De cele mai multe ori oamenii obosesc să stea în săli de conferinţe sau pe terase, fiind puşi să facă tot felul de icebreak-ere sau exerciţii pe care le consideră copilăreşti sau chiar stupide. Chiar şi cheful de seară nu e pe placul tuturor care, ocupaţi fiind în restul timpului ar prefera, poate, să stea cu familiile lor. Primim des feedbackul că, la un astfel de eveniment ar prefera să fie lăsaţi mai lejer, să se bucure de timpul liber împreună, să stea de vorbă, să descopere locuri, să facă diverse activităţi, dar acestea să aibă sens pentru ei.

Vor să se cunoască mai bine şi să îşi înţeleagă unul altuia perspectivele şi presiunile. Vor să clarifice zonele gri ale muncii lor care le creează dificultăţi, într-un mediu relaxat, altfel decât în sala de şedinţă.

Vor să aibă interacţiuni în care nimeni să nu se simtă inferior fizic sau pus în situaţii cărora nu le-ar putea face faţă, doar de dragul de a arăta ce poate face adrenalina.

Desigur, şi această perspectivă diferă, de la echipă la echipă. De aceea, nu aş face afirmaţii cu caracter de adevăr universal, ci aş lansa invitaţia de a reflecta la câteva aspecte:

1. Ce tip de comportamente ale echipei tale ai vrea să progreseze sau se modifice după acest eveniment?

Ce tip de interacţiuni ar stimula cel mai bine aceste lucruri şi ar face posibilă translatarea unor concluzii în viaţă şi munca reală, după team building?

Discută cu consultantul pe care îl alegi aceste preocupări şi, caută să înţelegi bine raţiunea pentru care îţi propune un anumit tip de exerciţii şi, mai ales, cum puteţi face împreună o analiză şi o concluzionare după exerciţiile respective. Acest debrief din cadrul evenimentului de echipă e o bună ocazie de afirmare a leadership-ului, de comunicare a unor mesaje puternice, de constituire şi de spunere a unor poveşti comune care să fie apoi repere de bună solidaritate şi coordonare. Creează un parteneriat real cu cel care îţi va facilita evenimentul. Renunţă la relaţia client-furnizor şi fă din el un partener. Practic, ai ocazia să modelezi comportamente într-un fel lejer şi inspiraţional şi şansa ca oamenii să respingă idea unui efort comportamental ulterior scade corespunzător.

2. Cum poţi crea oportunitatea ca oamenii să împărtăşească ce îi preocupă în mod real fără să se plângă, fără să devină defensivi?

Într-un mediu relaxat în care barierele ierarhice cad, e o bună ocazie pentru management să discute probleme sensibile fără tensiunea din birou. Am organizat de multe ori sesiuni de întrebări şi răspunsuri, colectând preocupările pe carduri, sortându-le şi dând ocazia echipei de top sau senior management să răspundă la acestea, creionând un context mai larg, dând sens unor acţiuni şi decizii manageriale, prezentând perspectivele. Astfel de sesiuni creează şi menţin un entuziasm extraordinar, alimentează nevoia de comunicare şi transparenţă, dau tuturor ocazia să vadă că au o platformă comună, că există răspunsuri şi că există deschidere. Elemente esenţiale pentru o muncă de echipă armonioasă.

3. Cum poţi antrena abilităţi de tip adaptare la schimbare, descoperire şi curiozitate, gândire critică?

Cum poţi combina aceste lucruri folosind locul în mod armonios?

Cum poţi face asta în mod amuzant şi fără să alimentezi competiţia internă?

Poţi alege descoperirea unui oraş, a unor obiective turistice sau istorice pe care oamenii nu le vizitează în mod normal cu familiile lor, a combinării acestor descoperiri cu ceva activitate artistică şi amuzantă? Premiile e bine să fie alocate pentru criterii care să ofere fiecărei echipe şansa recunoaşterii şi aprecierii şi nu să ofere şansa ca unii să plece de acolo câştigători şi alţii pe ultimul loc. Este vorba despre spirit de echipă şi nu despre un concurs intern.

4. Apropos de loc, deşi sunt destinaţii extraordinare care pot fi vizitate, alege ceva unde logistica nu pune presiune pe oameni. Adică dacă faci câte 7 ore dus şi alte 7 ore întors de la locul de team building pentru o zi şi jumătate e un efort. Alocă acest timp din timpul de muncă şi nu din timpul lor liber.

O zi şi jumătate în afara biroului nu merită 14 ore de călătorie indiferent cât de atractivă este destinaţia. Chiar dacă oamenii au mai fost în anumite locuri, întotdeauna sunt aspecte de descoperit şi nu uita, de multe ori, statul 2-3 ore într-o conversaţie facilitată inteligent, pe o terasă la soare, face mai mult decât o călătorie în Deltă.

5. Cele mai multe companii sunt preocupate de angajamentul oamenilor faţă de scopul, valorile şi strategiile companiei. Lipsa de angajament creează pierderi importante prin fluctuaţie sau lucrul la limita standardelor, are impact în relaţia cu clienţii şi în sustenabilitatea brandului. Dacă acesta este subiectul pentru care vă doriţi să duceţi oamenii în team building, atunci daţi-le un sens. O cauză la care să adere şi să îi molipsească şi pe cei mai puţin implicaţi.

O cauză legată de mediu, sprijin pentru comunităţi mai puţin dezvoltare, renovarea unei grădiniţe sau ceva similar. Ele vor reflecta capacitatea echipei de a adera rapid la un scop.

6. Cum poţi crea o cultură mai relaxată, colaborativă, în care simţul umorului să fie prezent? Cum se pot sparge barierele legate de ierarhie, legate de diferite roluri în organizaţie care, ar putea ţine la distanţă pe unii dintre membrii echipei? Cât de intens doreşti să fie evenimentul şi cât de relaxat? Cum să creezi situaţii amuzante fără a fi forţate sau fără a pune oamenii în situaţii ridicole? Eşti sigur că vrei să îi duci la mare sau undeva la piscină? Nu toţi sunt confortabili în legătură cu fizicul lor. Cum faci ca fiecare să aibă un rol, simţindu-se bine?

Multe companii pun accentul pe provocare, pe ieşirea din­­­­­­ zona de confort, prin a arăta oamenilor că este posibil. „Play to win“ poate fi un slogan însă depinde ce cauţi... eu aş propune „play to win... încredere, cunoaştere, sprijin, armonie, comunicare eficientă la distanţă, înţelegere a aspectelor culturale“ şi nu ceva, împotriva altcuiva.

Mai putem adăuga multe poate, pe această listă. În final însă, vrei ca evenimentul tău de team building să fie memorabil. Să se vorbească cu placere, entuziasm şi umor încă un an. Să fie un izvor de legături invizibile între oameni. De aceea, alege un loc de calitate.

Undeva unde, poate, nu toţi îşi vor permite să meargă în mod obişnuit din veniturile lor.

Răsfaţă-i. Preţuieşte-i.

Şi nu uita, că oricât de memorabil ar fi evenimentul, el nu va putea ascunde lipsa de muncă de echipă atunci când vă întoarceţi la birou. Lipsa de disponibilitate a managerului, continuarea încurajării competiţiei interne şi a obiectivelor care nu ţin cont de constrângeri, lipsa de strategie şi impunerea unor obiective complet nerezonabile.

Team building-ul tău trebuie să consolideze şi nu să creeze falii mai adânci între realitate şi mersul la munte împreună o dată pe an. Asta ar avea doar iz de mită. Un iz de tip electoral.

Citeste mai mult: adev.ro/ptylul

Vrei să primești informații relevante despre coaching?