Cum ții pasul cu vremurile, în training?


Am fost întrebată cum au evoluat, în cei 17 ani de activitate ai MMM Consulting pe piața de training, cererile de cursuri? Este clar că s-au schimbat multe lucruri, însă, în ce direcție? Și care ar fi pașii următori pentru a ține ritmul cu vremurile? Dezvoltarea...

Am fost întrebată cum au evoluat, în cei 17 ani de activitate ai MMM Consulting pe piața de training, cererile de cursuri? Este clar că s-au schimbat multe lucruri, însă, în ce direcție? Și care ar fi pașii următori pentru a ține ritmul cu vremurile?

Dezvoltarea în management și leadership a mers în siajul inițiativelor de schimbare organizațională necesare pentru adaptarea la noul context economic și la progresele din industrie și din tehnologia informatică. Nu de alta, dar programele trebuie să sprijine managerii și angajații să facă față noilor condiții, să le înțeleagă, să fie mai capabili să le explice oamenilor pe care îi conduc cerințele pe care le au organizațiile, motivațiile din spatele unor decizii, constrângerile în privința resurselor și abilitățile noi pe care tehnologia le cere, pentru a putea fi utilizată și integrată în viața de zi cu zi.

Programele de însușire a acestor abilități nu au făcut decât să urmeze nevoia business-urilor de a-și găsi noi căi să capteze atenția oamenilor și să-și motiveze oamenii să își formeze obiceiuri noi de muncă și interacțiune.

Cel puțin asta am simțit în evoluția proiectelor noastre în cei 17 ani. Deși aveam deja o experiență de zece ani în domeniul educației manageriale, când am pornit MMM, în 2003, voiam să concep ceva cât se poate de personalizat care să răspundă la întrebări concrete și să soluționeze probleme concrete pe care clienții mei le aveau în viața de zi cu zi: lucram cu echipe de vânzări care trebuiau să se familiarizeze cu noțiuni legate de vânzarea consultativă și care aveau nevoie să învețe să comunice altfel și să construiască relații bazate pe încredere. Lucram cu manageri proaspăt promovați care aveau nevoie să înțeleagă ce înseamnă să organizezi și timpul altora, nu numai pe al tău. Era începutul evenimentelor de training care vorbeau despre leadership și despre motivare și căutam modele care să explice mai bine diferența între un manager și un lider, lucram în foarte multe proiecte de teambuilding. Era o dinamică extraordinară și foarte multe dintre tematicile de atunci sunt încă extrem de valabile azi.

Au fost câteva momente-cheie în evoluția acestei piețe, în ultimii 17 ani

Unul a fost legat de momentul pre-aderării României la Uniunea Europeană. Mediul de business se dezvolta și oportunitățile de a dezvolta proiecte în zona de soft skills erau multe. A fost o perioadă în care teambuilding-urile erau dese, cu tematici care cereau multă creativitate, se miza mult pe crearea de entuziasm, de sportivitate, de dinamică de creștere. Creșterea economică și oportunitățile apăreau peste tot, iar asta se vedea și în mesajele pe care fiecare proiect de training le includea.

A fost momentul în care au început să se consolideze jucători mari, care și astăzi sunt jucători mari, dar și în care au apărut o multitudine de companii mici și de freelanceri.

Un alt moment important a fost criza economică. 2008-2010 au fost ani de clarificare, de cernere, de așezare, de testare a capacității de adaptare, de consolidare a reputației și de consolidare a pieței de training. A apărut o nouă piață, cu mai puțină experiență, dar cu multe alte beneficii: piața trainerilor interni. Oameni care, deși nu susținuseră nici măcar o oră de instruire până atunci, experți fiind și bine pregătiți, au trebuit să iasă din zona lor de confort și să sprijine companiile care, aveau în continuare nevoie de învățare, dar nu aveau capacitate internă, să găsească soluții. Pentru MMM, deși incerți și cu foarte multă muncă, aceia au fost ani foarte buni: filozofia noastră de business s-a dovedit a fi câștigătoare, iar alegerile pe care le-am făcut s-au dovedit a fi înțelepte.

În primul rând, am ales calea echipelor comune cu clientul: formam traineri interni (Training of Trainers, TOT by MMM a împlinit 12 ani și a certificat circa 1.500 traineri în toată România), îi ajutam în design de proiecte, lucram ca o resursă externă de competență și sprijineam scalabilitatea unor proiecte, cu resurse puține. Pentru că majoritatea resurselor de dezvoltare a oamenilor dispăruseră. Am adoptat formula: putem găsi o soluție în orice fel de constrângeri. Prezentul dovedește că am reușit. Au fost câteva lecții pe care le-am învățat, ca echipă, din acea perioadă, lecții pe care le-am integrat în cultura noastră și de care ținem cont: suntem 100% onești cu clientul și suntem foarte atenți la resursele lui.

Piața a cerut companiilor de training și consultanță să descopere căi de a maximiza rezultatul cu responsabilitate pentru resurse. Au apărut proiectele în echipe mixte, implicând atent clientul, care și-a dorit răspuns la cerințe specifice. Asta a transformat industria.

Un alt moment important, cel puțin pentru noi, a fost acela când am înțeles că inovația este extraordinară, dar că uneori poți fi înaintea vremurilor și că este greu să educi o piață dacă nu ai resurse abundente. Chiar atunci, în 2008, am adus în România instrumente care să sprijine leaderii să facă față perioadelor dificile, de constricție a afacerilor, de management a unor proiecte de restructurare, perioade de stres ridicat. Dar, instrumente precum Emoțional Capability Profile au venit prea devreme… Abia acum își dovedesc, pe deplin, valoarea. Companiile de training și consultanță au nevoie de o permanentă reinventare, instrumente actuale, adaptare la noile generații.

Coachingul începe să se impună din 2010

Am mai perceput un moment important în evoluția pieței de training, moment important și pentru noi, ca echipă. Coachingul, ca metodă recunoscută de dezvoltare a leaderilor, începe să se facă simțit după 2010. Poate ca efect al perioadei de criză când leaderii au simțit nevoia unui sprijin atent, personalizat, îndreptat spre descoperire personală și validare a propriei viziuni și gândiri, coachingul a devenit parte din ceea ce suntem și a influențat covârșitor și modul de lucru cu echipe. Trainingul clasic a devenit mai degrabă workshop aplicat. Am început să ne antrenăm abilități de facilitare, să facilităm proiecte de asistare a managerilor în implementarea schimbărilor în organizații. Cu toții, am mers din nou la școală, am devenit coach-i profesioniști și de atunci, proiectele noastre de training nu au mai fost niciodată ce au fost în trecut: am crescut impactul, reactivitatea, asumarea, colaborarea vizibilă. Și cu asta ne-am ocupat în ultimii 5-7 ani. Piața de training, coaching și facilitare a atins în România o maturitate care ne bucură.

Astăzi, ne aflăm în momentul în care este nevoie să ne dezvoltăm cu toții abilități de a crea interactivitate și momente de învățare de mare calitate în mediul virtual, cu webinarii, alternând cu evenimente față în față, cu sesiuni de coaching sau de proiecte aplicate. Un mix de metode de învățare care să genereze flexibilitate, lucru între echipe, între funcțiuni, între colegi din țări diferite în așa fel încât, învățând despre colaborare, leadership, inteligență emoțională, rezistență emoțională sau alte abilități esențiale în organizațiile de azi, să ne construim și abilități de lucru virtual și să modelăm astfel de comportamente și cu clienții nostri. Ne bucurăm de astfel de experiențe de circa 3-4 ani. Ele se rafinează și prind contur, coachingul online capătă un volum important, iar oamenii învață să prețuiască mai mult timpul învățând să lucreze în mediul virtual, depășind bariere de comunicare care păreau de netrecut acum câțiva ani.

Piața de training a devenit una în care, dacă vrei să exiști, trebuie să facilitezi, este nevoie să fii flexibil, adaptabil și colaborativ, bine informat, un antrenor care să permită declanșarea și accelerarea proceselor de învățare. Este o piață în care este nevoie să te reinventezi permanent.

 

Articol publicat iniţial în Manager Express

Vrei să primești informații relevante despre coaching?