Cand are nevoie un manager de coaching si consultanta?


Ultimii ani ne-au adus parca tot mai des in prim-plan notiuni precum coaching-ul sau training-ul. Desi numarul antreprenorilor creste de la an la an in tara noastra, nu vedem chiar la tot pasul afaceri de succes. Atunci, care sunt cele mai importante calitati pe care ar trebui sa le aiba un...

Ultimii ani ne-au adus parca tot mai des in prim-plan notiuni precum coaching-ul sau training-ul. Desi numarul antreprenorilor creste de la an la an in tara noastra, nu vedem chiar la tot pasul afaceri de succes. Atunci, care sunt cele mai importante calitati pe care ar trebui sa le aiba un manager si cand ar trebui sa apeleze el la coaching si la consultanta de specialitate? Cat de important este middle-managementul in cadrul unei companii si ce face un coach pentru a isi ajuta clientii sa se bucure de un mediu de lucru sanatos, inovativ si generator de valoare adaugata? La toate aceste intrebari ne raspunde Madi Radulescu, fondatoarea companiei MMM Consulting si unul dintre cele mai importante personaje de pe piata de coaching din Romania.

 

Manager.ro: Cine este, pe scurt, Madi Radulescu si cum a ajuns in aceasta industrie de coaching/training? 
 
Madi Radulescu: Madi Radulescu este un om pasionat de oameni. Am descoperit asta cu peste 25 de ani in urma cand am decis sa renunt la cariera mea universitara, inginereasca, si sa pornesc intr-o aventura la acea vreme, in training, consultanta si dezvoltare de leadership. Nici macar nu stiam ce ma asteapta, nu aveam o viziune conturata, si descopeream in fiecare zi invatand eu insami ce inseamna management, leadership, ce inseamna dezvoltarea personala si cum pot sprijini oameni sa devina conducatori mai buni. A fost o decizie emotionala, instinctuala. Intuitia mi-a spus ca este un potential extraordinar in acea arie de activitate si, nu numai, ca voi putea sa-mi exercit profesia cu o extraordinara placere si pasiune. Asa am inceput in 1993, fiind fondator al CODECS si, ulterior, alegand sa fondez propria mea companie, MMM Consulting.
 
Manager.ro: Piata de coaching si dezvoltare personala se indreapta deja, dupa spusele unora, spre saturare, fiind tot mai multi cei care au pornit pe acest drum. Ce face diferenta intre ceea ce oferiti dvs. la MMM Consulting si ceea ce ofera concurenta?
 
Madi Radulescu: Sunt tentata sa va contrazic. Piata de coaching si dezvoltare de leadership, de dezvoltare personala nu cred ca este saturata. Este inca loc pentru multi profesionisti si aici cred ca trebuie sa punem accentul. Numarul celor care sustin ca fac coaching sau training este, intr-adevar, mare. Piata insa ii selecteaza, deoarece este din ce in ce mai matura, si ii retine pe cei ce pot face diferenta si pot avea un impact pozitiv in reusita oamenilor si a companiilor in care lucreaza. Piata de training si consultanta, si mai nou piata de coaching, este extrem de fragmentata. Si te poti uita la ea ca la un ocean rosu in care toata lumea se bate cu toata lumea sau, o poti privi colaborativ, ca pe un ocean albastru in care fiecare sa-si gaseasca un loc pe baza talentului sau, a profesionalismului sau si a metodelor particulare pe care le foloseste. La MMM Consulting, noi am ales sa fim colaborativi punand intotdeauna scopul clientului pe primul loc. Si asta va asigur ca nu este o lozinca, alegem metoda de lucru adecvata clientului, alegem ritmul si intensitatea adecvate, alegem trainerul sau facilitatorul, coachul cu conectarea cea mai potrivita contextului si specificului clientului respectiv. Pentru a reusi acest lucru am avut intodeauna nevoie de oameni care sa creada cu tarie in acest principiu fundamental si sa evite generarea de situatii concurentiale si conflictuale in cadrul echipei. In meseria noastra se lucreaza pe proiecte si asta induce presiuni pentru ca suntem foarte expusi la dinamica pietei. Suntem insa ghidati de valori profunde pe care le traim, pe care le aplicam in viata de zi cu zi. De aceea am reusit, de aceea suntem aici dupa 15 ani de activitate, de aceea avem o reputatie foarte buna in ceea ce priveste capacitatea noastra de a face ceea ce promitem, la o calitate foarte buna.
 
Manager.ro: Care sunt, in viziunea dvs., calitatile care fac diferenta intre un simplu om de conducere si un lider adevarat, care poate duce un business pe culmi mai inalte? 
 
Madi Radulescu: Nu as face o lista lunga de calitati. M-as opri la trei.
 
Prima este autenticitatea. Curajul de a fi tu insuti, de a putea parea vulnerabil, de a accepta cine esti, te apropie extraordinar de oameni. In limbaj de specialitate se spune ca esti capabil sa reduci distanta fata de putere. Daca esti la distanta mica fata de oamenii pe care-i conduci, in mod evident poti accesa mai bine motivatiile si puterea lor.
 
A doua calitate esentiala este aceea de a fi respectuos. Respectul este o valoare profunda si daca reusesti sa fii respectuos in toate interactiunile tale, sa nu fii arogant, sa nu umilesti, sa nu faci un atac la persoana atunci cand reactionezi sau dai feedback, e bine, atunci reusesti sa aduci aceasta valoare in echipa ta, oamenii incep sa lucreze pe baza de respect si mecanismele colaborative incep sa mearga ca unse, generand rezultate.
 
Cea de-a treia calitate, si poate nu le luam neaparat in ordinea asta, este integritatea. Oamenii au un radar interior extraordinar sa simta lipsa de integritate. Putin probabil sa putem fi integri non-stop, si este o notiune subiectiva pe care incercam s-o clarificam prin legi si reguli, dar si printr-o educatie sanatoasa facuta si acasa, dar si mai tarziu in companii. Sunt multe momente in viata unui lider la limita integritatii, cand nu spui lucrurile pana la capat incercand sa temporizezi anumite decizii sau anumite comunicari, momente in care poate favorizezi pe cineva sau incerci sa impaci pe toata lumea. Si niciun lider nu este perfect. Insa, in elementele importante ale integritatii un lider este esential sa fie bine ancorat: conducerea pe baza de adevar, de date, de fapte, de exemple.
 
Manager.ro: Multi antreprenori sunt de parere ca "ei stiu ce este cel mai bine pentru afacerea lor". Cand ar trebui sa isi dea seama un manager ca are nevoie de coaching/consultanta? 
 
Madi Radulescu: Daca ne uitam la antreprenorul pur care este inca implicat in activitatea zilnica afacerii lui, e mai bine sa il crezi ca stie cel mai bine ce vrea. Va fi greu de schimbat aceasta perceptie pentru ca, pentru un antreprenor, firma lui e viata lui, firma lui e familia lui. Antreprenorul care insa decide sa formeze o echipa manageriala, decide eventual sa faca un pas in spate si sa lase echipa manageriala sa conduca, a facut deja un pas important catre acceptarea cu deschidere a opiniei altcuiva. Deci, este mult mai aproape de-a accepta ca are nevoie de consultanta si, in unele cazuri, de coaching. Sa nu uitam, coachingul nu este o reteta universala de dezvoltare a abilitatilor de leadership, este una dintre cele mai eficiente metode, insa are nevoie de un fundament adecvat: dorinta clara a clientului de a se dezvolta personal prin coaching.
 
Manager.ro: Care este impactul unui coach in viata unui antreprenor si in afacerea lui?
 
Madi Radulescu: Impactul cochingului este direct legat de scopul pe care antreprenorul si-l propune in legatura cu procesul de coaching. Fie ca isi doreste o clarificare a viziunii asupra afacerii sau vietii personale, isi propune sa-si antreneze anumite abilitati, sa vada mai multe perspective, sa gaseasca solutii la anumite dezechilibre in viata sau activitatea sa, sa-si intareasca increderea in sine sau sa-si calibreze anumite decizii. Inca o data, coachingul nu este un panaceu universal. Este un proces conversational prin care clientul de coaching acceseaza un tip de invatare despre el insusi mai profunda, eventual mai rapida, fiind insotit de un antrenor pregatit special, care respecta un cod de etica al profesiei de coach si care lucreaza in buna-credinta cu clientul sau pentru a-l sprijini in scopul pe care si l-a ales.
 
Manager.ro: In ziua de azi, tot mai multi manageri se plang de faptul ca angajatii nu au o relatie de incredere cu sefii lor, ajungand sa plece din companii pentru motive marunte. Cat de importanta este empatia in toata aceasta relatie dintre conducere si angajati? 
 
Madi Radulescu: Empatia este esentiala, ca de altfel toate elementele de inteligenta emotionala ale liderului. Desigur ca astazi dinamica pietei fortei de munca creeaza o relatie distorsionata intre cerere si oferta. De aceea ni se pare uneori ca oamenii pleaca pentru motive marunte, de cele mai multe ori declara ca pentru bani, insa realitatea este intotdeauna mai complexa. Pe deoparte, relatia cu seful direct si cu echipa fac diferenta in calitatea vietii profesionale de zi cu zi: nimanui nu-i place sa vina intr-un loc conflictual, in care nu esti apreciat si nu primesti feedback. Pe de alta parte, oamenii isi doresc crestere profesionala, sa aiba confirmari in ceea ce ii priveste, sa aiba un statut social mai bun si sa castige mai bine. Tot liderul este cel care asigura aceste lucruri creand contexte potrivite de crestere profesionala pentru oamenii lor. Ca sa intelegi aspiratiile si nevoile oamenilor si sa poti utiliza instrumentele pe care compania ti le pune la indemana e nevoie de empatie. E nevoie de exercitarea capacitatii de a intelege ce simt si cum gandesc oamenii, de a le arata preocupare continua pentru situatia lor.
 
Manager.ro: In cultura antreprenoriala (si nu numai) romaneasca, domina inca ideea de "seful e sef". De asemenea, societatea romaneasca este, in general, lipsita de empatie. Cat de usor vor fi de convins oamenii din conducerea companiilor de faptul ca empatia ii poate ajuta la dezvoltarea business-ului? 
 
Madi Radulescu: Acest aspect este unul dintre cele mai des intalnite in conversatiile cu managerii. A fi empatic este perceput ca "sarcina”, tema in plus si nu neaparat ca o calitate umana esentiala pentru cei ce conduc alti oameni. Li se pare greu, confunda empatia cu solutionarea problemelor altora, cu preluarea problemelor acestora, cu oferirea de compasiune in orice fel de situatie chiar si atunci cand se cer masuri corective si feedback critic. Este o confuzie nefericita pentru ca a fi empatic nu presupune a accepta non-performanta, ci ajuta la intelegerea contextului si a motivelor din spatele unor comportamente si reactii, din spatele unor bariere aparent de netrecut in performanta de zi cu zi. Empatia creste capacitatea de anticipare,  de intelegere a comportamentelor oamenilor si creste calitatea deciziilor pe care le putem lua. Cum formam empatia la managerul roman? Prin antrenarea continua a abilitatilor de inteligenta emotionala, prin modele de rol, prin expunerea la situatii din ce in ce mai complexe, prin apelarea la un coach, prin sesiuni de coaching de echipa, prin stimularea educatiei in aria relatiilor interumane.
 
Manager.ro: O companie mare are, pe langa cativa oameni in pozitii de conducere, si o zona de middle-management. Cat de important este coachingul si pentru cei din acest segment? 
 
Madi Radulescu: As spune ca este esential. Daca initial aveau acces la coaching doar managerii din esalonul superior, astazi din ce in ce mai multe companii dau posibilitatea middle managementului sa includa in pachetul de dezvoltare sesiuni de coaching individual sau impreuna cu echipa pe care o conduc. Cred ca astazi, dezvoltarea de leadership nu mai poate avea loc in afara echipei. Tocmai pentru ca traim intr-o era in care din ce in ce mai multa tehnologie ne ajuta sa lucram mai rapid, insa pune presiuni de invatare si de adaptare din ce in ce mai mari.
 
Manager.ro: Se spune de mult timp ca scoala romaneasca nu mai are capacitatea de a naste lideri adevarati. Ce lipseste invatamantului romanesc pentru a putea face asta? 
 
Madi Radulescu: Lucrez ca voluntar facand coaching cu un director de scoli, de la tara, intr-un program de dezvoltare al AVE (Asociatia pentru Valori in Educatie). In afara de faptul ca sunt mama, si fiica mea merge la un liceu de stat, unde pot vedea diferenta fata de o scoala privata pe care a frecventat-o pana in clasa a opta, lucrand in acest proiect, am vazut din interior provocarile pe care le au conducatorii de scoli. Uneori, desigur, le lipseste baza materiala. Insa veti fi surprinsi ca in unele scoli, la orase, au baza materiala foarte buna. Ceea ce lipseste este viziunea pe termen lung. Ne lipseste un scop strategic al invatamantului romanesc, ne lipsesc acordurile la nivel de societate in privinta felului in care vom pune aceasta viziune in practica, ne lipsesc manageri de scoli dornici cu adevarat sa scoata alaturi de profesorii lor absolventi capabili sa se integreze imediat in societate si sa produca plus-valoare. Aici, in Romania. Putine scoli au obiective legate de educatia pentru valori. Ne uitam in continuare la notele copiilor, nu facem legatura intre materia teoretica si viata practica, intre formula si fenomen, ramanem ancorati in niste programe anacronice care tin prea putin cont de evolutia tehnologiei si a societatii. Dar, mai ales, ne lipsesc dascalii daruiti, cei care vor sa se faca profesori din vocatie, care vor sa fie modele de invatare. Daca managerilor de scoli li s-ar cere mai putine situatii sterile si tabele care sa dea bine la inspectorat si s-ar cere mai mult sa creeze echipe de profesori, sa stimuleze invatarea aplicata, sa ii educe pe copii pentru munca si afirmare in societate, sa vorbeasca cu convingere despre ce inseamna sa fii cetatean si de ce este importanta comunitatea invatamantul romanesc, s-ar reaseza intr-un fagas care sa ne ajute sa iesim din situatia in care suntem.
 
Manager.ro: In zilele noastre, sunt tot mai multi cei care imbratiseaza ideea de antreprenoriat, din curiozitate sau din dorinta de a avea succes imediat. De cele mai multe ori, lucrurile nu merg asa cum si-ar fi dorit ei. Ce trebuie sa invete un tanar inainte de a intra cu adevarat in business? 
 
Madi Radulescu: Sa fie responsabil cu banii. Uneori ii ai, alte ori nu, insa banii sunt doar un mijloc prin care-ti poti creste o afacere sanatos si prin care poti fi un cetatean responsabil. Plateste taxele. Ca antreprenor la inceput de drum, este ca si cum ti-ai administra propriul buzunar. Nu vrei sa ai probleme cu statul. Respecta-ti oamenii. Nimeni, dar absolut nimeni, nu sta langa tine sa te ajute sa-ti cresti afacerea daca nu se simte util si pus in valoare. Gandeste pe termen lung avand succesul bine vizualizat. Nu te impiedica de faptul ca nu ai resurse. In fiecare problema exista o solutie. In fiecare amenintare, exista oportunitate. Si intodeauna exista doua fatete ale aceleiasi probleme. Ia decizii gandite. Nu te repezi cu capul inainte. De principiu, intelege ca nimic nu se intampla peste noapte, uneori este nevoie de ani multi.
 
Manager.ro: O buna parte din tinerii absolventi romani prefera de ani buni sa plece in strainantate imediat dupa terminarea studiilor. Ce ar putea face societatea romaneasca pentru a ii convinge pe tineri ca si aici pot avea succesul pe care si-l doresc? 
 
Madi Radulescu: Sa restabileasca increderea in conducatori. In momentul in care societatea va fi condusa cu integritate, oamenii vor sta sa investeasca si sa plateasca taxe aici. Atat timp cand o mare parte din munca ta se duce intr-o gaura neagra si nu vezi in jurul tau o imbunatatire a nivelului de trai dat de servicii sociale de calitate, de educatie de calitate, de siguranta in societate, de posibilitatea unei vieti decente, atunci pleci. Pentru ca viata e scurta, iti doresti sa o traiesti la maxim si nu ai chef ca din banii tai sa nu ti se intoarca mai mic si sa vezi tot felul de functionari la stat care se plimba prin masini de lux si iti dau flit la fiecare colt.
 
Manager.ro: Statisticile arata ca Romania este o tara de angajati, fara spirit antreprenorial. Tinerii par mai atrasi de un simplu job intr-o multinationala decat de ideea dezvoltarii unei afaceri. Care credeti ca sunt motivele care ii determina pe romani sa stea departe de business? 
 
Madi Radulescu: Nu as generaliza. Generatiile care acum termina liceul si facultatea au un spirit antreprenorial destul de bine conturat, sunt multe startup-uri cu oameni foarte tineri. Mai ales in domeniul IT, dar si al micilor afaceri de comunitate in domeniul alimentar si al altor servicii intr-o comunitate.
 
Corporatia iti ofera posibilitatea de a-ti prelungi perioada de invatare deoarece iti asigura foarte multe cursuri de dezvoltare personala si profesionala care nu ti-ar fi accesibile ca antreprenor. Corporatia iti asigura constanta in venituri. Esti angajat si daca-ti faci treaba bine esti recompensat pe baza de performanta, desi asta nu te fereste de stres si de un program indelungat de lucru. Dar este un foarte bun start in cariera si multi gandesc ca vor lucra zece, poate cincisprezece ani la corporatie si, apoi, o vor porni pe cont propriu. Solutie valabila pentru foarte multi, dar nu pentru toti. Corporatia iti ofera un mediu social bogat, echipe mari, oameni cu care poti socializa, iti poti face prieteni pentru timpul liber, de la care poti invata. Cel care are spirit antreprenorial in sange va porni pe cont propriu, si e foarte posibil sa nu se adapteze niciodata intr-un mediu corporatist. La fel, cei care s-au format si se simt bine in acest mediu vor amana poate la nesfarsit momentul unei initiative personale de afaceri sau, atunci cand vor lua in sfarsit decizia, e foarte posibil sa esueze. Revin la ideea de viziune. Orice obiectiv personal nebun iti poate aduce o viata de succes. Cu conditia sa-l definesti.
 
Manager.ro: Daca ati putea da doar trei sfaturi simple unui antreprenor la inceput de drum, care ar fi acelea? 
 
Madi Radulescu: As face mai degraba recomandari decat sa dau sfaturi. O recomandare ar fi legata de modul in care dezvolta parteneriate: fie ca este vorba de un partener de afaceri, fie ca este vorba de parteneriatele cu clientii sau furnizorii sai, recomandarea ar fi sa porneasca intodeauna de la onestitate si adevar. In afaceri sunt de multe ori situatii dificile. Situatii in care nu suntem de acord cu partenerii nostri, situatii in care ne vine greu sa le oferim un feedback critic sau corectiv, situatii in care nu avem puterea sa spunem "nu". Si totusi, viata si experienta dovedesc ca intotdeauna adevarul si onestitatea sunt mai valoroase si mentin un teren curat si un parteneriat sanatos.
 
A doua recomandare ar fi legata de resurse. Nu avem niciodata suficient de multe resurse pentru a reusi rapid. Lasati resursele pe ultimul loc si porniti intotdeauna de la scopul si viziunea asupra succesului vostru. Daca va este clar unde doriti sa ajungeti si principalii pasi pe care sa-i parcurgeti, avand parteneriate solide, veti gasi si resurse.
 
A treia recomandare este legata de oameni. Este esential sa fim aproape de oamenii nostri, sa le stim povestile, preocuparile, aspiratiile si grijile. Compania poate creea un climat in care oamenii sa se simta valorizati si in siguranta, insa compania nu este familia celor care lucreaza in ea. Compania pentru a se dezvolta si a se mentine pe termen lung are nevoie de performanta si de asumare. A sprijini oamenii nu inseamna a-ti asuma responsabilitatea in locul lor, si nu inseamna nici a accepta lipsa de performanta dintr-o empatie gresit inteleasa.
 
Manager.ro: Care sunt planurile pentru viitor si care este urmatorul proiect MMM Consulting?
 
Madi Radulescu: Planurile noastre de viitor sunt legate de pastrarea si dezvoltarea filozofiei si a principiilor noastre in legatura cu clientii nostri: sa-i asistam si sa-i sprijinim in proiectele lor de schimbare, in dezvoltarea liderilor, in asa fel incat sa se bucure de un mediu de lucru sanatos, inovativ si generator de valoare adaugata. Avem in plan sa ne dezvoltam noi insine, sa devenim facilitatori, coachi si traineri din ce in ce mai bine echipati cu prezenta, abilitati si competenta in domeniul leadershipului si al schimbarii. Proiectul pe care ni-l propunem in 2019 este un program de dezvoltare de leadership in care vom pune accentul pe dezvoltarea capabilitatilor emotionale, leadershipul pe baza de principii, pe baza de Integritate si caracter. Va fi un proiect care incorporeaza atat expertiza noastra si a partenerilor externi, dar si experienta ultimilor zece ani in antrenarea managerilor pentru a fi lideri deplini.
articol publicat pe Manager.ro: https://www.manager.ro/articole/interviuri-145/interviu-cu-madi-radulescu-fondatoare-mmm-consulting-cand-are-nevoie-un-manager-de-coaching-si-consultanta-96893.html?fbclid=IwAR2u8F_yZ89OcNG9_lOHJBmK3h6uHcMeBUn_ig4tq0f5XJP_NvFrl2imStY 

Vrei să primești informații relevante despre coaching?