Coachingul şi mentoringul soluţii cu rezultate certe în creşterea angajamentului


De ce sunt coachingul și mentoringul soluții cu rezultate certe în creșterea angajamentului? Pentru că în ambele cazuri, ingredientul principal este încrederea, accesul la gândirea și emoțiile celui implicat în proces, se bazează pe empatie și ascultare reală, se...

De ce sunt coachingul și mentoringul soluții cu rezultate certe în creșterea angajamentului? Pentru că în ambele cazuri, ingredientul principal este încrederea, accesul la gândirea și emoțiile celui implicat în proces, se bazează pe empatie și ascultare reală, se bazează pe accesul la resursele interne ale celui care se dezvoltă prin coaching sau mentorat.

O cultură a coachingului se formează și se menține printr-un efort susținut din interior și, de aceea, dacă fiecare manager împrumută, învață, integrează în practica zilnică cu echipa sa abilități pe care un coach profesionist le utilizează în relație cu clienții săi, în companie se va crea acea masă critică, comportamentală și atitudinală care, în final, va genera un angajament ridicat. În programele de antrenare a managerilor pentru a deveni coach pentru oamenii lor pornim în mod special de la clarificarea diferitelor roluri pe care le are managerul, de la potențialele conflicte de rol și căutăm izolarea ariilor comune care vor face dezvoltarea mai frumoasă. În final, dorim să arătăm managerilor care vin în astfel de programe că este perfect posibil, că, de fapt, acele abilități sunt aplicabile în toate procesele manageriale și, desigur, esențiale, în procesele de dezvoltare a oamenilor din echipele lor. Dezvoltarea celor din echipă poate îmbrăca mai multe forme, dintre cele mai puternice sunt coachingul și mentoratul. Alături de programe de training, de discuții unu la unu, de implicarea în diferite proiecte, sesiunile de discuții între manager și omul din echipa sa, discuții care respectă principiile coachingului, am văzut deja că acționează ca un catalizator al învățării.

Mentoratul este o relație de dezvoltare personală în care o persoană mai experimentată sau mai cunoscătoare ajută, ghidează o altă persoană mai puțin experimentat: ucenic, discipol. Mentoratul real nu este adhoc sau întâmplător: este o relație continuă de învățare, dialog și provocare profesională și de experiența de viață.

Și în privința programelor de mentorat, o companie are mai multe opțiuni, în fiecare dintre acestea, esențială fiind însă „potrivirea”dintre mentor și ucenicul său. Un element diferențiator pentru succesul unui program de mentorat este pregătirea, instruirea mentorului pentru noul său rol. Dacă ne bazăm doar pe disponibilitatea declarată a acestor persoane experimentate din companie, am putea avea surpriza de a eșua în atingerea obiectivelor procesului de mentorat. Aceasta deoarece, chiar și cu bune intenții, o persoană care nu înțelege subtilitățile dezvoltării oamenilor și ale lucrului cu adulții în procese de învățare poate pierde din vedere aspecte importante legate de câștigarea încrederii, ritmul învățării, urmărirea progresului, rolul său particular în această relație și alte aspecte legate de mentorat.

Experiența mea de lucru cu manageri din multe companii mi-a arată că multora li se pare că li se potrivește mai mult un rol de mentor decât un rol de coach. Una dintre omisiunile pe care aceștia o fac este că, unul dintre rolurile mentorului este ca la un moment dat să aibă conversații de coaching cu ucenicul său. Orice ucenic ajunge în stadiul în care trebuie să pornească autonom în profesia sa și conversația de coaching este esențială pentru a „transfera și a da putere”ucenicului, de a acționa în deplinătatea rolului său și a maturității profesionale dobândite.

Din ce în ce mai multe companii utilizează coachingul ca metodă de dezvoltare personală și de utilizare a potențialului leaderilor lor. Totuși, câteva cuvinte despre capcana de a utiliza coachingul în mod greșit.

  • Coachingul NU este un instrument, o metodă de remediere a performanței sale. Coachingul este despre viitor și despre dezvoltare.
  • Studiile făcute în companii arată că majoritatea (peste 80%) utilizează coaching-ul ca sprijin pentru managerii seniori. 65% dintre acestea utilizează și coach interni. Totuși, rigorile recrutării și selectării coach-ilor externi sunt mult mai mari față de cele ale formării și selectării coach-ilor interni. Acest lucru poate avea pe termen lung un impact negativ asupra procesului. Cei care, într-o fază incipientă a carierei lor nu beneficiază de un proces de coaching de calitate, atunci când vor deveni manageri seniori vor putea fi tentați să refuze procesul său să aibă idei greșite, preconcepute, despre ce înseamnă coaching-ul.

Cultura de coaching cere o pregătire adecvată a coachilor interni și a managerilor pentru a stăpâni principiile și tehnicile conversațiilor de coaching: programe despre învățarea la adulți, programe de dezvoltare managerială, programe despre comunicare avansată, ascultare, programe despre psihologia oamenilor la locul de muncă etc. Coachingul este despre interacțiune socială, comunicare în cele mai pure forme, încredere și viitor.

 

Articol publicat aici.

Vrei să primești informații relevante despre coaching?